![]() |
Doin' it |
Ja sitten sama kirjallisena:
Torrecidin pääkallonpaikka sijaitsee Alcorassa, Valencian maakunnan kunnassa. Alueella on ollut keramiikkateollisuutta jo 1700-luvulta lähtien, ensisijaisesti siksi, että maaperän raaka-aineet ovat sille suotuisat. Matkalla Torrecidille osui silmään useita kymmeniä pieniä ja isoja tehtaita ja nyrkkipajoja, muutamia mainitakseni:
Arcoblansa
Torrecidin historia juontuu 50 vuoden taakse, jolloin vastaavia firmoja (kylpyhuonelaattoja) oli markkinoilla varsin viljalti. Kellään ei ollut erityistä kikkaa olla muita parempi tai erikoisempi. Ainoa mahdollisuus olisi ollut kilpailla kilpailijaa edullisemmilla hinnoilla, jolloin laatu heikkenisi ja tuotekehitykseen ei riittäisi massia. Koko markkina-alue myi tasaisesti 1970-luvulle asti, jonka jälkeen Torrecid kehitti ensimmäisenä laatan, jonka lasitus poltettiin laattaan samalla kertaa, kuin itse saviosuus. Nykypäivänä kaikki puljut dusaavat laatat samalla tekniikalla, eikä "tuplapolttoa" tehdä.
Firmalla on monta rautaa tulessa, ei pelkästään keramiikan saralla, vaan myös erilaisten polymeerien kehittäjänä. Ominaista Torrecidille onkin tuottaa designiä, tuotekehitystä, materiaalitutkimusta, painokuoseja ja materiaaleja, jotka tuotetaan suoraan asiakkailla / alihankkijoilla. Varsinaisia tuotantolinjoja emme siis ekskursiolla nähneet. Vain laboratoriokokoluokan vempeleitä, joilla pyritään simuloimaan isompia kokonaisuuksia.
![]() |
Pussit |
![]() |
Kokkelikasa ja moska |
Puljun innovatiivisuus näkyy kärkiteknologian hyödyntäjänä; aiemmin laattojen pintakuosit on painettu "rullasapluunalla" laattaan, ja värit ovat olleet hyvin yksinkertaisia. Nykypäivänä rullasapluunaa näkee lähinnä esimerkiksi firman labrassa esimerkkinä. Designrakennuksen yläkerrassa hurisi 3D-skanneri, joka mittaa pinnanmuodot laserilla ja lähettää informaation CNC-jyrsimeen, joka jyrsii negatiivisia painolevyjä miltei minkä tahansa muodon mukaan. Herkullisena esimerkkinä tutustuin Torrecidin messuosastolla puuimitaatioon lattialaatoissa. Luonnollinen ja orgaaninen pinta, joka on yhdistetty uskomattoman kulutuskestävään keramiikkaan.
Viimeksi törmäsin vastaavaan käydessäni Arteknolla Kangasalassa (polyuretaani- ja elastomeerituotteita valmistava ja maahantuova yritys), jolloin setä esitteli meille mainoslahjakiulua, joka oli valmistettu imitoimaan puuta, vaikka oli pursotemuovia.
Torrecidin "tehtaalla" oli toki hiukan linjastoa, jota pääsi ihastelemaan. Muun muassa laboratorioita, joissa tehdään materiaalitutkimusta ja laaduntarkkailua ("Jos raaka-aine ei läpäise kemistiemme laaduntarkkailua, se menee kilpailijoillemme" lohkaisi kierroksen vetäjä) sekä jonkin verran tuotekehitystä. Pääsimme todistamaan muun muassa lasituksen sulatusta ja kokoamista granulaattisäkkeihin. Kuvareferenssit:
![]() |
Taustalla valuu sulaa "sitä itseään"... |
![]() |
...Joka päätyi meikämannen käpälään. Muistaakseni olen siivonnut tätä Hansakorttelin ympäriltä useampanakin viikonloppuna baarien lähituntumasta :D |
Lisäksi design-talossa oli pienimuotoinen näyttely viimeisimmistä innovaatioista ja kuoseista, ja taisin koskea noin neliökilometrin verran laattojenpintaa fiilistellessäni mielenkiintoisia kuviointeja. Ne tuntuu ihan sormissa, siis! Rullasapluunan väistyttyä, noin kaksi vuotta sitten, uuden ajan printteritekniikka on miltei sama, kuin kotikäyttöön suunnatuissa mustesuihkuissa. CMYK-värejä voidaan ruutata laatan pintaan (niin ikään myös kultakoristeita, esim. Venäjän markkinoille) älyttömän vapaasti. Materiaalintutkijoille ja muotoilijoille tulee kuitenkin tästä mielenkiintoinen homma, koska jokaisen asiakkaan ja alihankkijan tehtaassa (maailmanlaajuinen yhtiö) on uniikki atmosfääri ja lämpötila, ehkä jopa omat materiaalit joihin on vain tilattu Torrecidilta tietynlainen lasitus. Näin ollen Espanjanpunainen ei välttämättä ole sama kuin Saksanpunainen, joten asiaa tulee miettiä monelta kantilta.
![]() |
Painorullia |
![]() |
Otos "luentosalin" seinältä |
EIM-kurssilaiset saivat Torrecidilta mahdollisia projekteja tuotettavaksi, otan selvää voinko hyötyä asiasta opintopisteellisesti liittymällä jonkin ryhmän peesiin. Itse en tosiaan liittynyt tähän maksulliseen projektikurssiin/moduuliin, koska osa luentojen aiheista on jo ennestään tuttuja, ja meikällä on Kela-riittoisasti kursseja, jotka on pääosin päällekäin EIM-jutskien kanssa. Mahdollisia projekteja on kolme, Torrecidin logon uudistus ja sen markkinointi niin, että päivitys tulee helposti tietouteen; materiaalitutkimus uuden "tilebodyn" luomiseen sekä laattadesignin laatiminen kolmelle eri markkina-alueelle. Markkinoinnin ammattilainen Puolasta totesi, että uuden kuosin suunnittelu on helppoa: tuherra jotain ruudulle ja printtaa se. Sarkastisesti kuittasin "muotoilun olevan juuri sitä", eikä polakinroikale tajunnut vitsiä. Meksikolainen vierustoverini, joka tietää taustani, osasikin nauraa asialle vähän.
<offtopic>Kosteiden tilojen huipennus seuraa: Mitä krapulainen laatoittaja sanoi rakennusmestarille maanantaiaamuna?
-pekuli
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti